Luahan Hari Ini
Assalammualaikum olls.. Tengah mood nak blogwalking.. Tinggalkan link korang dekat bawah

3/6/13

Cara Nak Yakinkan Parents tok Kahwin Muda.!



hye hye hye..topik hari ni agak gatal sikit..hehe..okay,, aku bg tajuk ni sbb aku pown nak kahwin diusia mcm ni, 20-24 thn.. setakat ni, ayah aku dah okay lah kalau aku nak kahwin tp after hbs diploma aku but my ibu, tak nak bagi..huaa ==' ...okay, ni pown slps aku godek-godek jmpelh benda alah ni..n skrg aku pown tgh praktikkan benda ni dan mcm ada bunga2 nak jadi..hehe..okay,jom baca caranya eh..hehe

  • Anda perlulah memilikki akhlak dan sasiah rupa diri yang baik dan elok. Bukan hanya di buat-buat atau berlakon.
  • Tunjukkan rasa hormat anda kepada ibubapa anda dan ibubapa pasangan anda.
  • Pamerkan sifat anda yang matang terutama ketika berbicara. Berani untuk berfikir dan membuat keputusan sendiri yang baik demi kepentingan bersama. Bukan hanya memikirkan diri anda seorang sahaja.
  • Sangat-sangat penting untuk anda menjaga amal ibadah anda. Pastikan solat cukup, rajin membaca Al-Quran dan berperlakuan tenang dalam apa juga situasi.
  • Matlamat anda ingin berkahwin bukanlah semata-mata kerana nafsu tetapi untuk mencari keredhaan Allah dan ingin mendekatkan diri anda lagi dengan Allah SWT.
  • Mempunyai simpanan dan pendapatan yang mencukupi. Jika anda masih belajar, anda boleh mulakan berniaga kecil-kecilan.
    Ataupun anda boleh bekerja secara part-time beberapa jam sehari atau di hujung minggu. Tapi pastikan ianya tidak menganggu prestasi pelajaran anda!
  • Jika anda berdua masih belajar, pastikan anda letakkan pelajaran di tangga Nombor 1. Janjikan perkara ini kepada kedua ibubapa anda. Setelah anda tamat belajar, barulah anda letakkkan rumahtangga anda di Nombor 1. InsyaAllah, jika pasangan anda seorang yang benar-benar memahami anda, pasti tiada masalah. Sama-samalah berusaha dan tahu tenggungjawab masing-masing.
  • Tanggungjawab sebagai suami-isteri perlu juga untuk anda tidak abaikan. Taat kepada suami dan berilah nafkah secukupnya kepada isteri anda.
  • Nyatakan secara spesifik kepada ibubapa anda dari mana sumber kewangan anda untuk menampung kos sara-hidup ketika anda sudah berkahwin kelak.
  • Bawalah pasangan anda ke rumah anda untuk makan malam bersama dan kenalkanlah dia kepada mereka.
Akhir sekali berbincang lah dengan lemah-lembut dengan ibubapa anda untuk menyatakan perancangan anda untuk berkahwin. Jangan sesekali anda nyatakan dalam nada yang mendesak. Berurusan dengan orang yang lebih tua ni perlulah secara lemah-lembut dan perlahan-lahan. Mereka amat mudah terasa dan sensitif.

jadi, selamat mencuba semua..!!hehe.. *nasihat dkt diri aku jugak*  ^_^  

sumber : harian islam

6 comments:

izyan said...

kena try ni..haha..tp belom nk kawen lg..hehe :)

Unknown said...

@yan shamba haha..tkpe,,smpn dulu..mula dr skrg pown tkpe..smpy jodoh t insyallah sng lh.. ^_=

Unknown said...

kene cuba ni kalau nak kahwin awal . haha :D

Unknown said...

@Aireyn Ashra ツboleh dear..y pling pntg semuanya mulaka dgn bismillahirrahmannirrahim :)

Unknown said...

sokong sangat2..
kene pujuk slow2...
follow sini..ke 127..jemput singgah ke blog Yumida

Unknown said...

@Yumida Huda btl tu.semuanya jgn dibuat dgn gopoh-gapah..slow2..tanx Yumida dear ^_=